Vår 2023
Høst 2022
Vår 2022
Høst 2021
I 2021 kunne vi igjen gjennomføre julekonserten, denne gang med Gorm Grømer som oppleser.
Høst 2020
Julekonserten måtte dessverre avlyses pga pandemien.
Vår 2020
Avlyst jazzmesse våren 2020
På grunn av korona-pandemien måtte vi dessverre avlyse denne konserten i april.
Høst 2019
Kor-NM i Trondheim 12.-13. oktober
Sommer 2019
Høst 2018
Vår 2018
Høst 2017
Vår 2017
Melodi Grand Prix-stunt, Caféteatret
Høst 2016
Budapest, Ungarn: Nordisk konsert i St. Anna-kirken og Mozarts Requiem i Mathyas-katedralen, sammen med mange andre kor.
Vår 2016
Høst 2015
Sommer 2015
Høst 2014
Vår 2014
I hovedsak har høst- og vårsemesteret gått med til å øve inn Haydns Harmoniemesse, ferdig komponert i 1802. Fremføringen var et samarbeid mellom Koret Oslo Ø, Bærum kammerkor og Romerike symfoniorkester – under ledelse av Margarita Mikailova. Etter intense innspurtsdager ble messen fremført i Helgerud og Grønland kirker hhv 22. og 23. mars. Et fantastisk verk – og gleden blir enda større når vi kunne synge og spille for fullsatte saler – og tilbakemeldingene fra publikum var svært gode. Takk for samarbeidet, takk til publikum og takk til Haydn!
Vår 2013
Hektiske vårdager med til sammen tre konserter på Cosmopolite scene. Vi møtte fullsatt sal og et fantastisk publikum på alle konsertene – takk til dere! Og vi tror vel at publikum møtte et opplagt kor også – velklingende og også dansende for anledningen!
Takk til koret, dirigenten, flotte musikere og et fantastisk publikum! Vi ses og høres snart igjen!
Det börjar värka kärlek, banne mej! It`s raining men, Hallelujah… (Foto: A.Grøsland)
Vår 2012
Før jul og utover våren 2012 jobbet koret med repertoar til vårkonsert i Paulus kirke og deretter kortur til Estland. En godt besøkt vårkonsert besto hovedsaklig av norsk musikk, fra Griegs salmer med Frank Havrøy som solist, til Kråkevisa i ellevilt KOØ-arrangement. I slutten av mai gikk turen til Tallin….
Været var strålende da koret var i Tallinn i Estland i mai 2012. Byen viste seg fra sin beste side, og det gjorde koret også. I Estland er korsang en svært viktig del av den folkelige kulturen. Esterne brukte korsangen som politisk verktøy da de rev seg løs fra Sovjet i 1990. Frigjøringen begynte i 1988 og startet med at ungdommer sang forbudte sanger. Etter hvert vokste dette til en folkelig protestbølge med korsang som en viktig ingrediens. Takket være en klok Gorbatsjov ble det ikke spilt en eneste dråpe blod da Estland rev seg løs, fortalte guiden oss.
I konserthuset i byen Jöhvi, ca. 15-16 mil i retning russergrensa, traff vi det estiske koret vi skulle ha konsert sammen med. Jöhvi-koret besto av 10-11 stykker. Det var vel ikke akkurat fullt, men vi hadde det fint. Vi ble særlig godt kjent med korets frontfigur Aare, som visstnok har vært verdensmester i julenisse. Han var en skikkelig show-fyr og brøt isen.
Etter en helt fri lørdag, sang vi norske folkeviser på en utendørskonsert på Rådhusplassen i Gamlebyen i Tallinn. Vi var en del av programmet på Gamlebyfestivalen. Vi sang med fynd og klem stående tett inntil en solid murvegg, som ga bra akustikk. Folk stoppet opp, lyttet og klappet. Et høydepunkt, før vi senere samme dag stilte oss opp og sang der det passet, for sakesløse forbipasserende. Estland anbefales!
Vinter 2011
«Tre av Oslos mest sjarmerende kor hilser «Velkommen til Byen»; HUM-koret, Koret Oslo Ø og Mannskoret Ørnen. Som byens mangfold, blir her mange former for musikk: musikk med solide røtter i norsk kultur, slik Koret Oslo Ø vil formidle, klassisk musikk i Mannskoret Ørnens spesielle fortolkning, og nyskrevet norsk musikk med klar byidentitet når Hanne T. Asheims «Byen» urfremføres av HUM-koret. Samt mye mer! Nærmest litt av alt, slik det er i byer». En vellykket og humoristisk konsert for både publikum og korister i Kanonhallen lørdag den 12. november 2011.
Høst og vinter 2010
Høsten og vinteren ble i sin helhet viet til Wolfang Amadeus Mozart og et av hans storverk ”Grosse Messe” eller messe i C-moll. Konserten skal fremføres våren 2011 med to kor, solister og symfoniorkester.
Musikken er fantastisk, vakker og mektig – vi hadde en flott konsert for fullsatt Grønland kirke.
Vi takker alle medvirkende for samarbeidet!
Våren 2010
Koret Oslo Ø fremførte under vårkonserten i Paulus Kirke et variert program, bredt sammensatt av norske folketoner og klassiske stykker:
Norske folketoner | Klassisk |
Litle fulgen Gjendines bånlåt Den yndigste rose Sulla lulla bånet |
Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen, Johannes Brahms Trois Chansons, Claude Debussy Ave Maris Stella, Trond Kverno Ave Maria, Biebl A che tormi il ben mio, Claudio Monteverdi Piango, che amor, Luca Marenzio |
Våren 2009
Tre vise menn het forestillingen Koret Oslo Ø framførte noen hektiske mai-dager i 2009. På repertoaret sto kjente og ukjente verker av tre store nordiske visesangere. «De underfundige, filosofiske, sorgmuntre, satiriske, ramsalte visene av vår egen, høyst oppegående Ole Paus og de to avdøde svenske trubadurene Cornelis Vreeswijk og Allan Edwall har mye til felles, selv om de tre kunstnerne har vidt forskjellig form». Dette fikk vårt kjære publikum oppleve i en velanrettet forestilling med mer enn tyve fengende viser. I løpet av uken besøkte mer enn 700 publikummere forestillingen, som for øvrig ble vist på teaterbåten M/S Innvik. Musikken sto ”Kajsa’s Orchestra” for – en særdeles dyktig gruppe musikere som var spesielt sammensatt for anledningen med norgesmesteren Yngvild Vivja Haaland Rud på trekkspill, Torbjørn Raae på gitar og Fredrik Otterstad bass + konferansier. Regien sto Per Andreas Kirste for.
Våren 2008
Bernsteinkonserten med Bærum kammerkor var denne vårens store høydepunkt. Konserten fant sted torsdag 5. juni i en fullsatt Vålerenga kirke. På programmet var bl.a. Chichester Psalms av Leonard Bernstein.
Høsten 2007
21. november avholdt koret konsert i Paulus Kirke med Vivaldiorkesteret. På programmet stod «Richte Mich Gott» (Felix Mendelssohn Bartholdy), «Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen» (Johannes Brahms) og «Förklädd Gud» (Gulberg/Larsson).
Våren 2007
Forestillingen Absolute Hombres III var vårens store og hete høydepunkt i 2007 med til sammen seks konserter fra tirsdag 5. juni tom lørdag 9. juni på teaterbåten M/S Innvik. Årets varmeste uke!! Den siste dagen hadde vi to forestillinger, og til sammen 800 publikummere fikk oppleve KOØ. Temaet i Absolute Hombres III var fortsatt ”Livet, døden og kjærligheten og sånn” og var for øvrig sterkt preget av det glade 80-tall. På repertoaret sto kjente og kjære pop-, disco- og rockelåter i røffe, sarte og nådeløse korarrangementer av Frank Havrøy, Fredrik Otterstad og Ivar Krogh Hovd. Vårt eminente husband ”The Donkey Kongs” sto for akkompagnementet og regien var ved Per Andreas Kirste.
Våren 2005
Denne våren gikk med til å forberede den andre konserten i triologien Absolute Hombres. Koret framførte nok en gang pop/rock låter som sikkert de fleste IKKE forbinder med korsang. Mange av arrangementene var nok en gang ved vår dirigent Ivar Krogh Hovd, med god hjelp av bl.a. Frank Havrøy. Koret hadde med seg fire flotte unge musikere; Torbjørn Raae på gitar, Kjetil på tangenter, Henrik på bass, og Rolv Olav Eide på trommer. Bandet gikk under navnet ”The Donkey Kongs”. Instruktør var Per Andreas Kirste, og åstedet var samme som sist; MS Innvik i Bjørvika, og denne gangen var operabygget kommet betraktelig lenger.
Våren 2004
Med Wolgang Amadeus Mozarts berømte Requiem på programmet, gjennomførte Koret Oslo Ø et stort prosjekt i samarbeid med Bærum kammerkor, Bærum kommunale musikkskole, Rud videregående skole, solister og orkester. I tillegg framførte mannsgruppene i de to korene Arvo Pärts «De Profundis» (Fra dypet).
Med karakter ”4” avsluttet kulturanmelder Berit Kvinge Tjøme i Asker og Bærums budstikke sin anmeldelse slik:
«Det dype alvor som Pärts og Mozarts musikk presenterer, ble formidlet med seriøsitet og varme i Helgerud kirke. Den unge friskhet, entusiasme og glede som alle disse musikerne og sangerne utstråler, er smittende. Sangerne tolket Mozarts latinske messetekster uten noter! Med myndig dirigent, flott orkester, entusiastisk kor og fire gode sangsolister, ga de oss en nydelig kveld. Full kirke, stor applaus og blomster.»
De fire solistene var Tone Elisabeth Braathen, Åshild Kyvik Bauge, Frank Havrøy og Trond Reinholdtsen, og organist var igjen vår kjære Per Kristian Amundrød.
Konkurranse
Vi rakk også å vinne en korkonkurransen «Syng med oss» i Bergen denne våren – blandet kor klasse B. Vi reiste over sammen med Bærum Kammerkor, Rud videregående skoles pikekor og «Kvikksølvguttene». I forkant av reisen gjennomførte de fire korene sitt konkurranseprogram i den store konsertsalen i Hennie-Onstads kunstsenter på Høvikodden.
Våren 2003
Stor innsats ble belønnet med stor suksess, Absolute Hombres I – tøff i pysjamas viste fram hele mannen og hans vesen fem ganger på teaterbåten Innvik, og alle konsertene var utsolgt. Den dagen den nye operaen i Bjørvika står ferdig vil mange hundre mennesker fremdeles huske Koret Oslo Øs musikalske scenesuksess fremført på samme plass mange år tidligere. Musikalsk leder og arrangør var igjen vår egen Ivar Krogh Hovd, og regien var ved Per Andreas Kirste. «Husbandet» ga publikum skikkelig lydtrykk og bestod av Rolv Olav Eide, Eskild Sundt-Hansen, Ole Morten Aagenæs og Torbjørn Raae.
Våren 2002
Arbeidernes dag ble våren 2002 utvidet til et besøk på Folkemuseet og en historisk 1. mai feiring. En våt dag gjorde det nødvendig å holde deler av arrangementet innendørs.
Høsten 2001
Cuba og en korfestival på den latin-amerikanske øya var målet denne høsten. Programmet ble presentert i en konsert i Paulus kirke 16. november med tittelen Høstens vakreste eventyr, og omtrent en uke senere startet reisen som ble en musikalsk, kulturell og sosial suksess. Koret var på Cuba i to uker, èn uke i Havanna (mest sosialt) og en uke på korfestival i Santiago de Cuba.
Våren 2001
Universitetets Aula var konsertarena da vårt eget kor, Bærum kammerkor og Vollenkoret gjennomførte felleskonserten Vårens nest hyggeligste eventyr. Koret Oslo Ø hadde allerede i lengre tid planlagt en Cuba-tur, og konserten ble brukt til å presentere deler av Cuba-programmet for våre korvenner og publikum.
Høsten 2000
Nok et konsertsamarbeid med Skli inn på kafé hvor HUM-koret arrangerte kafé-konsert i Gamle Losjen. I tillegg til Koret Oslo Ø deltok Rosenhoffkoret. Koret Oslo Ø avholdt sin første julekonsert i Paulus kirke med Ingunn Øyen som oppleser av Amalie Skrams «Karens jul». Dette innledet en årlig tradisjon. Les mer om julekonsertene under Konserthistorie og Karens Jul.
Våren 2000
Et kirkekonsert-program med to framførelser (Trefoldighetskirken i Oslo og Helgerud kirke i Bærum) ble gjennomført sammen med Bærum Kammerkor og Sjøholmen kammerorkester. På programmet stod «Requiem» av Gabriel Fauré, «Förklädd Gud» av Lars-Erik Larsson og Nordahl Griegs «Til Ungdommen». Sistnevnte med komposisjon og arrangement av korets dirigent Ivar Krogh Hovd.
Våren 1999
Stor satsing med stort resultat: Prektig og vulgær med sanger av kvinnelige norske artister. Fire konserter på konsert- og klubbscenen ”Blå” med utvalgte sanger av Kari Bremnes, Anne Grete Preus, Sissel Endresen, Iren Reppen, Bertine Zetlitz, Anneli Drecker og Lene Nystrøm. Sangene ble arrangert av korets dirigent Ivar Krogh Hovd og Frank Havrøy. Flere av sangene ble fremført med et techno-inspirert akkompagnement utarbeidet av gruppen «In Your Face».
Våren 1998
Korets deltagelse på arbeidernes dag dette året inkluderte også en konsert på Nordic Black Theatre (Parkteatret). Koret Oslo Ø feiret sitt 25-års-jubileum (ett år forsinket) med en egen konsert med innhold fra korets lange og brede historie. Dirigent: Ivar Krogh Hovd.
Våren 1997
Hvem er denne mannen? var tittelen på det musikalske portrettet av Ole Paus som ble fremført med fem konserter på Nordic Black Theatre (Parkteateret). Mange av sangene ble arrangert for koret av korets dirigent Ivar Krogh Hovd, og regien var ved Preben Faye-Schjøll. Deler av koret sang også for Ole Paus i hans 50-årslag.
Høsten 1995
Mördar-Anders var konsert-tittelen på framføringene i «Månefisken» (ved Møllefossen i Akerselva). Forestillingen ga et portrett av den svensk-nederlandske folkesangeren, dikteren og komponisten Cornelis Vreeswijk. Konserten ble tilrettelagt av korets nye dirigent, Ivar Krogh Hovd, og fire av sangene var arrangert av ham. Vi kan også nevne Trond Reinholdtsen, Anders Nyberg, Sverre Romstad og Fr. Otterstad.
Høsten 1993
Vi deltok på en æreskonsert for Lars Klevstrand i forbindelse med hans 25-års jubileum som visesanger. Vi var med og framførte verket Valgrett som var komponert og arrangert av Trond Dahlen med tekster av André Bjerke.
Høsten 1992
Det er 20 år siden koret ble startet, og med korets nye dirigent, Iver Waage, gjennomførte man et større prosjekt med tittelen Midt i byen. Fire konserter ble avholdt på «Slurpen». Det var en visuell konsert som portretterte arbeiderdikteren Rudolf Nilsen. Bildene var fra Oslo Kameraklubb og fra enkeltmedlemmer i koret. Lars Klevstrand skrev musikken, og Anders Rogg var instruktør. Lars deltok også som musiker sammen med Einar Bergem og Thor Sture Hauknes.
Høsten 1990
Latin-Amerika var på korets dagsorden høsten 1990. Hvis sangeren tier («Si se calla el cantor») var konsertens tittel, og den katolske messen «Misa Criolla» av Ariel Ramirez ble framført. I tillegg ble det sunget folkesanger og politiske sanger fra forskjellige latinamerikanske land. Fem konserter ble gjennomført på «Bootleg» (Torshov) og i Gamlebyen kirke. Våre egne korister Vidar Smith og Peter Austin var solister, og våre musikere den gang het Svein Hansen, Arne Støvset Gjone, Helge Kvam og Jan Sverre Knudsen. Dirigent: Dag Braathen, instruktør: Roy Lie Jonassen.
Våren 1989
Rocky Road to Dublin – med Koret Oslo Ø til Irland, og undertittel «Den glemte konflikten i Nord-Irland», viste at koret fremdeles hadde politisk engasjement og vilje i seg. Programmet inneholdt tradisjonelle irske sanger, og konsertene ble avholdt på «Bootleg» på Torshov. Dirigent: Dag Braathen.
Våren 1988
Denne våren gjennomførte koret oppsetningen Grottesangen på Black Box Teater med fire forestillinger. Dette var et musikkspill om skaperkraft og jotuntrass. Stykket bygger på Edda-diktet om kvernen Grotte, og er oversatt av Erling Kittelsen. Medvirkende: 10 musikere, 9 aktører og Koret Oslo Ø under ledelse av Dag Braathen. Initiativet til forestillingen ble tatt av Hege Rimestad og personer tilknyttet AKKS (aktivt kvinnekultursenter i Blitz-huset). Regien var ved Roy Lie Jonassen og musikken ved Hege Rimestad.
Våren 1987
Oslo-programmet var en ode til den gryende kosmopolitiske hovedstaden i Norge, og konserter ble avholdt i forbindelse med korets 15-års jubileum på Veitvet Samfunnshus og flere institusjoner i byen. Dirigent: Dag Braathen.
Høsten 1984
Den første konserten vi vet om var Neste år i Jerusalem. Denne omhandlet den politiske situasjonen for det palestinske folk i Midt-Østen og særlig i Israel. Konserten var med sammensatt orkester og solistene Oda Schjøll og Morten Faldaas og det hele ble framført i BUL-salen. Tekstene var ved Wenche Blomberg og musikken var ved Per-Anders Hjelseth. Arrangementene sørget Nancy Sandvoll, Per-Anders Hjelseth og Eivind Reiersen for. Eivind Reiersen var også korets dirigent på den tiden.